بررسی قناع های شخصیتی و مکانی عبد الوهاب بیاتی
پایان نامه
- دانشگاه تربیت معلم - سبزوار - دانشکده الهیات
- نویسنده حمیدرضا نصرآبادی
- استاد راهنما هادی شعبانی حجت الله فسنفری
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده عراق در دوران معاصر شاهد ظهور شاعران توانمندی بود که یکی از مشهور ترین آنها عبدالوهاب بیاتی است او در اوضاع خفقان آوری به سر می برد که در آن شاعر به خاطر بیان آراء ونظرات خود مجبور بود سختی های زیادی را تحمل کند بنابراین شاعر به دنبال راهی بود تابتوانند با آن دیدگاهها ونظرات خود را در مورد اوضاع جامعه واجتماع به راحتی بیان کند. بیاتی که در کشورهای اروپایی بسیار سفر کرده بود وباشاعران ونویسندگان غربی وآراءوافکار آنها ازجمله اسطوره شناسانی چون الیوت وییتیس به خوبی آشنا بود،لذا به تقلیداز آنها به استفاده از اسطوره در شعر روی آورد. او اولین شاعر عربی است که از اسطوره در شعر خود بهره گرفت البته بعد از او شاعران دیگری نیز از این روش استفاده کردند . اودر شعر خود از اسطوره های یونان باستان ،شخصیتهای تاریخی وادبی،دینی زیادی استفاده کردوبعد از مدتی شخصیتهای معاصررا نیزدر شعر بکاربرد اودر این شیوه ی نوین ادبی که بعدها نام آن را قناع یا نقاب نامید از زبان شخصیت صحبت می کندودر واقع در قصاید او دو صدا وجود دارد صدای شاعر وصدای شخصیت که با یکدیگر آمیخته اند . شخصیت های اسطوره ای بیاتی همگی دغدغه های سیاسی- اجتماعی دارند واز درد مشترک می نالند وخواهان آزادی سیاسی وعدالت اجتماعی هستند می توان گفت اسطوره های وی عهده دار اندیشه فداشدن،زندگی درمرگ ،ماجراجویی،احساس غربت وتنهایی و. . . هستند. دراین پایان نامه به بررسی قناع های شخصیتی ومکانی عبدالوهاب بیاتی پرداخته می شود تا به این وسیله آراءودیدگاه های او بیشتر آشکار شود.ونقد هایی که در مورد اجتماع و جامعه بیان می کند برای خوانندگان آثارش روشن گردد . او در قناع های مکانی خود به دنبال آرمان شهرو مدینه فاضله می گردد و مردم را به قیام و انقلاب و ساختن این آرمان شهر دعوت می کند واژه های کلیدی:عبدالوهاب بیاتی،شعر معاصر،قناع های،شخصیتی ،مکانی
منابع مشابه
بررسی آشنایی زدایی(هنجارگریزی) معنایی در شعر عبد الوهاب بیاتی
چکیده: آشنایی زدایی تکنیکی هنری است که به معنای فراتر رفتن از زبان معیار و به منظور القای لذت درک و دریافت به مخاطب صورت می پذیرد و خود به دو نوع، معنایی (که به بررسی استعاره، مجاز، کنایه و حس آمیزی می پردازد) و ترکیبی ( که متن را در سطح واژگانی، نحوی، آوایی، نوشتاری، سبکی و گویشی مورد واکاوی قرار می دهد)تقسیم می شود. در این رساله سعی بر آن شده تا آشنایی زدایی های صورت گرفته در شعر بیاتی که به...
بررسی تطبیقی نوستالژی در شعر عبد الوهاب بیاتی و شفیعی کدکنی
نوستالژی یا دلتنگی برای گذشته، حالتی است روانی که به صورت ناخودآگاه در فرد ظاهر و تبدیل به یک اندیشه میشود. در عرصة ادبیات، این حالت برای شاعر یا نویسندهای رخ میدهد که پیرو انگیزشهای فردی یا اوضاع اجتماعی- سیاسی پیرامون خود، به نوعی احساس دلزدگی از زمان حاضر دچار میشود و اندیشة بازگشت به گذشته و خاطرات شیرینش را در سر میپروراند. عبدالوهاب بیاتی و محمدرضا شفیعی کدکنی، به عنوان دو شاعر پرآ...
متن کاملعناصر القصه فی شعر عبد الوهاب البیاتی
توطدت العلاقه بین الشعر والقصه منذ القدیم، بما لم تکن القصه رائجهً فی الأدب العربی قدیماً فنجد شعراء یحکون فی ثنایا أشعارهم حکایات وقصصاً. ومع رواج القصه والفنون السردیه أصبحت القصه الشعریه أهم أسالیب البیان الشعری فی الشعر الحدیث کما أصبحت وسیله ناجحه من وسائل القناع والتناص. والقصیده الحرّه بما تحتوی علی الروح الجماعیه وتتّسم بالبنیه الدرامیه علی عکس الشعر القدیم القائم علی الذات الفردیه؛ تقتضی هذ...
متن کاملالأسطوره ووظائفها فی دیوان عبد الوهاب البیَّاتی
یتناول البحث الأسطوره ووظائفها فی دیوان عبد الوهاب البیّاتی، ویبیّن مفهومها لغه واصطلاحاً، ویتعرَّض إلی دوافع الأسطوره لدی الشاعر: الدوافع الذاتیَّه وهی ذات صله باهتمامات الشاعر والدوافع الفنِّیَّه، وهی ذات صله بطبیعه الشعر. ویتناول أیضا توظیف الأسطوره فی شعره، فقد وظَّفها البیَّاتی توظیفا فکریا لخدمه أغراض سیاسیَّه واجتماعیَّه،وللتعبیر عن قلق الإنسان وخوفه ومعاناته،وتوظیفا جمالیا لإغناء النص الشعری فنِّیا ، ولإب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه تربیت معلم - سبزوار - دانشکده الهیات
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023